Kolagén pre vegánov?

Kolagén je bielkovina, ktorá sa predovšetkým nachádza v pokožke, vo vlasoch, nechtoch, kostiach a väzivách a zdrojom hydrolyzovaného kolagénu vo forme výživového doplnku sú predovšetkým hovädzí dobytok a ryby.
 
Na základe uvedeného, určite nehovoríme o kolagéne pre vegánov. 
 

Existuje kolagén pre vegánov?  

Teoreticky, a zdá sa, že aj prakticky áno. Hoci ho na trhu zatiaľ nenájdeme. A slová ako „geneticky modifikované“ sú asi ani nie pre väčšinu z nás príliš atraktívne. Avšak s vegánskym kolagénom sú bezpodmienečne prepojené.

Kolagén je možné vyrábať pomocou geneticky modifikovaných kvasiniek a baktérií.
Predovšetkým baktérie P. pastoris sú najefektívnejšie a najbežnejšie používané pri produkcii kolagénu spôsobom genetického inžinierstva. 
Do procesu vstupuje pepsín, tráviaci enzým, ktorý pomáha pri budovaní štruktúry stavebných blokov, ktoré tvoria molekuly kolagénu s presnou štruktúrou ľudského kolagénu. Výsledkom tohto procesu je vegánsky kolagén!
 
pexels-photo-2280551

A aké výhody vegánsky kolagén ponúka
 
  •  Potenciálne nižšie náklady pre spotrebiteľov
Použitie kvasiniek alebo baktérií na produkciu kolagénu je nákladovo efektívne a celý proces môže prebiehať v laboratórnom prostredí. Pri masovej produkcii existuje potenciál znížiť náklady pre všetkých spotrebiteľov a urobiť ho široko dostupným na rôzne použitia, od lekárskych ošetrení  až použitie vo výživových doplnkoch.
 
  • Nižšie riziko alergií
Z humánneho pohľadu je zaiste najväčšou výhodou to, že na produkciu kolagénu nie je potrebné využívať žiadne zvieratá. A práve preto kolagén vyprodukovaný v kontrolovanom prostredí, kde sa dajú odstrániť bežné alergény alebo iné škodlivé látky prináša aj nižšie riziko alergií. Potenciálne, kolagén, ktorého zdrojom sú zvieratá môže zvýšiť riziko prenosu chorôb.

  • Vyšší bezpečnostný profil výrobkov
Laboratórne nastavenie umožňuje výrobcom vylepšiť bezpečnostný profil. Ak je zdroj ľahko vystopovateľný, robí to z neho bezpečnejší produkt pre všetkých spotrebiteľov.

  • Väčšia a lacnejšia dostupnosť pre lekárske postupy
Táto technológia má mnoho potenciálnych lekárskych výhod, pretože kolagén má oveľa širšie uplatnenie, ako len výživové doplnky.Schopnosť bezpečne a efektívne geneticky upravovať kolagén môže byť prínosom pre mnohé lekárske zákroky.

  • Kolagén aj pre vegánov
Vďaka kolagénu, ktorý pochádza z iných zdrojov ako zo zvierat, môžu aj vegáni využiť výhody, ktoré kolagén pre zdravie ponúka. 
 
 
Nuž, hoci sme si o vegánskom kolagéne to čo povedali, podstatné je, že na trhu ešte nie je.
 
Existuje však nejaká alternatíva pre vegánov, ktorí chcú zvýšiť množstvo kolagénu v tele? Určite áno, A neplatí to len pre vegánov.
 
Trh ponúka mnoho produktov, ktorých hlavnou úlohou je podporiť produkciu prirodzeného kolagénu („collagen boosters“). Tieto produkty obsahujú rôzne vitamíny a minerály, napríklad vitamín C a zinok, ktoré telo potrebuje na produkciu kolagénu. Niektoré môžu obsahovať aj rastlinné extrakty a byliny, ktoré pomáhajú stimulovať produkciu kolagénu.

Najzastúpenejšími aminokyselinami v kolagéne sú glycín, lyzín a prolín. Potraviny na rastlinnej báze s vysokým obsahom všetkých troch aminokyselín sú:

- sójové výrobky, napr. tofu
- strukoviny, napr. čierna fazuľa
- semená: napr. tekvica, slnečnica, chia
- orechy: napr. pistácie, arašidy a kešu
 
berry-strawberry-hands-leaves-65271

Najdôležitejšie je určite dodať, že výživové doplnky nie sú náhradou rozmanitej stravy. To znamená, že väčšina minerálov, vitamínov a ďalších výživných látok, ktoré sú potrebné na podporu a tvorbu kolagénu v tele sa dá a odporúča prijať z potravín.
 
Napríklad taký vitamín C, ktorý má kľúčovú úlohu pri správnej produkcii kolagénu. Odporúčaná denná dávka vitamínu C je okolo 100 mg. Takmer toľko vitamínu C získate, keď zjete plnú hrsť jahôd.
 
Samozrejme v čase nedostatku čerstvého ovocia a zeleniny, alebo v čase oslabenej imunity nám doplnenie vitamínov vo forme výživových doplnkov pravdepodobne padne vhod. 
 
Tento web používa súbory cookie. Ďalším prechádzaním tohto webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Viac informácií tu.