Dôležitý oznam - z dôvodu preventívnych opatrení proti koronavírusu je možné pri platbe na dobierku platiť len platobnou kartou, hotovosť sa neprijíma. Opatrenie platí do odvolania.

Nechajte svoje vlasy žiariť

Kolagén je najzastúpenejším proteínom vo vašom tele. Je dôležitý pre tvorbe šliach, väzov a pokožky (1). Vaše telo kolagén produkuje prirodzene, avšak môžete ho dopĺňať aj z výživových doplnkov a potravín, ako je napríklad vývar z kostí. Kolagén ponúka celý rad zdravotných výhod, napríklad aj podporu zdravých a silných vlasov.
 
pexels-photo-54566
 
5 ciest, ako kolagén môže zlepšiť kvalitu vlasov:
 
  1. Kolagén poskytuje aminokyseliny, ktoré sú dôležité pre rast vlasov
Vlasy sú primárne tvorené proteínovým keratínom. Vaše telo používa na tvorbu keratínu niekoľko aminokyselín - niektoré z nich sa nachádzajú v kolagéne (23). Užívaním kolagénu a ďalších proteínov získavame aminokyseliny, ktoré sa potom používajú na tvorbu nových proteínov a zlúčenín (4). Existuje 11 neesenciálnych aminokyselín, to sú tie, ktoré si organizmus vie vyrobiť sám a 9 základných, ktoré musíte získať zo stravy. Kolagén sa primárne skladá z 3 neesenciálnych aminokyselín: prolínu, glycínu a hydroxyprolínu (156). Prolín je tiež hlavnou zložkou keratínu. Preto by konzumácia kolagénu bohatého na prolín mala poskytnúť vášmu telu stavebné kamene, ktoré potrebuje na tvorbu vlasov (2).
Sú potrebné ďalšie štúdie, aby sme vedeli komplexnejšie vyhodnotiť prínos kolagénu na rast vlasov.
 
  1. Kolagén pomáha pri poškodení vlasových folikulov

Kolagén môže pôsobiť ako antioxidant a bojovať proti poškodeniu spôsobenému voľnými radikálmi. Voľné radikály sú zlúčeniny, ktoré sa vo vašom tele vyvíjajú v dôsledku stresu, látok znečisťujúcich ovzdušie, fajčením, zlými stravovacími návykmi, nadmerným príjmom alkoholu a iných negatívnych vplyvov na organizmus. Príliš veľa voľných radikálov môže poškodiť vaše bunky, proteíny a DNA (7).
Výskumy ukazujú, že voľné radikály môžu tiež poškodiť vlasové folikuly. Pretože schopnosť obrany vášho tela proti voľným radikálom s pribúdajúcim vekom klesá, starší ľudia sú zvlášť náchylní na poškodenie vlasov (8). Na boj proti voľným radikálom a podporu zdravých vlasov potrebuje vaše telo antioxidanty. Niekoľko štúdií ukázalo, že kolagén - najmä z rybích šupín - môže vykazovať silnú antioxidačnú aktivitu (91011). Jedna štúdia zistila, že morský kolagén dokázal bojovať so štyrmi rôznymi voľnými radikálmi, zatiaľ čo iná štúdia zistila, že proteín môže byť účinnejší antioxidant ako dobre známa zlúčenina nájdená v čaji (1011).
Uvedené tvrdenia sú na základe laboratórnych výskumov. Potenciál kolagénu ako antioxidantu zatiaľ nie je dôkladne známy.
 
191
  1. Kolagén môže zabrániť rednutiu vlasov, ktoré je spojené so starnutím

Kolagén tvorí 70% strednej vrstvy pokožky, známej ako dermis. V tejto vrstve sa nachádzajú korene vlasov (12). Kolagén prispieva predovšetkým k pružnosti a pevnosti pokožky. S vekom sa telo stáva menej účinným pri produkcii kolagénu a nedochádza k dostatočnej náhrade odumretých buniek v strednej časti kože. To môže byť jeden z dôvodov, prečo vlasy začínajú rednúť (13141516). Poskytnutie kolagénu vášmu telu môže pomôcť udržať zdravú pokožku a zabrániť rednutiu vlasov. Jedna osemtýždňová štúdia s 69 ženami vo veku 35 - 55 rokov zistila, že užívanie doplnkov kolagénu denne významne zvyšuje elasticitu pokožky v porovnaní s placebom (17). Ďalšia 12-týždňová štúdia na viac ako 1 000 dospelých zistila, že denným užívaním kolagénu sa jeho hodnota v koži zvýšila a došlo k zníženiu známok starnutia kože (18).
 
  1. Kolagén môže pomôcť spomaliť tvorbu šedín

Vďaka svojim antioxidačným vlastnostiam môže byť kolagén schopný bojovať proti poškodeniu buniek a spomaleniu tvorbe šedín. Šedivé sivé vlasy sú do značnej miery ovplyvnené genetikou, ale úlohu môže zohrávať aj poškodenie buniek, ktoré sú zodpovedné za farbu vlasov. K poškodeniu dochádza na základe účinkov voľných radikálov (19). Ako starnete, bunky, ktoré produkujú melanínový pigment a ktoré dodávajú vašim vlasom jeho farbu, začínajú prirodzene odumierať. Voľné radikály, ktoré sú výsledkom zlej výživy, stresu a znečisťujúcich látok v životnom prostredí, však môžu poškodiť aj bunky tvoriace melanín (20). Bez dostatočného množstva antioxidantov na boj proti voľným radikálom môžu vlasy začať šedivieť. V jednej štúdii sa zistilo, že antioxidačná aktivita folikulov sivých vlasov bola oveľa nižšia ako aktivita vlasových folikulov, ktoré stále obsahovali pigment (2021).
Pretože sa ukázalo, že kolagén bojuje s voľnými radikálmi, môže teoreticky pomôcť zabrániť poškodeniu buniek, ktoré vytvárajú farbu vlasov. V dôsledku toho môže zabrániť predčasnej tvorbe šedín, alebo spomaliť vznik šedín v dôsledku starnutia (910).
 
  1. Kolagén môžete jednoducho zaradiť do vašej rutiny

Do stravy môžete zaradiť kolagén pomocou potravín bohatých na kolagén, alebo výživových doplnkov. Keďže kolagén tvorí spojivové tkanivo cicavcov, nachádza sa v kožkách, kostiach a svaloch kuraciny, hovädziny a bravčoviny. Nájdeme ho tiež v rybách. Vývar zo živočíšnych kostí obsahuje kolagén aj želatínu, čo je varená formu kolagénu. Tento vývar z kostí sa dá piť ako nápoj, alebo použiť ako základ pre polievky (22). Okrem toho konzumácia potravín s vysokým obsahom vitamínu C môže zvýšiť prirodzenú tvorbu kolagénu v tele. Pomaranče, papriky, ružičkový kel a jahody sú vynikajúcimi zdrojmi tohto vitamínu (23). Nakoniec sa kolagén môže užívať aj ako výživový doplnok.  Výživové doplnky  sú vo forme tekutiny, kapsúl a prášku. Väčšina doplnkov kolagénu je hydrolyzovaná, čo znamená, že kolagén je už rozložený na kratšie molekuly a ľahšie sa vstrebáva (24). Kolagénový prášok je bez chuti a zápachu a môže sa pridávať do smoothies, kávy a iných horúcich alebo studených nápojov. K dispozícii sú tiež ochutené produkty.
 
Podľa súčasného výskumu sa zdá, že doplnky kolagénu sú pre väčšinu ľudí bezpečné. Niektoré správy však naznačujú, že doplnky môžu spôsobiť pretrvávajúcu pachuť, žalúdočné ťažkosti alebo pálenie záhy (25).
 
119
 
 
Tento web používa súbory cookie. Ďalším prechádzaním tohto webu vyjadrujete súhlas s ich používaním. Viac informácií tu.